En trygg inköpspartner

Vi har hjälpt över 120 företag spara 900 miljoner genom bättre leverantörsavtal

Vi vet hur det är att vara du

Våra experter har varit ute i arbetslivet och stått inför liknande utmaningar. Dagens företag är slimmade, ofta på bekostnad av resurser för att skapa optimala leverantörsrelationer. Ambitionen finns där, men tiden räcker inte till. Det är här vi kommer in.

Här visas filmen

Resultat som talar klarspråk
800 Msek sparade
1500 upphandlingar
200+ områden
25 % lägre kostnader
Hur vi arbetar

Purchase-metoden

Vi är specialister på att maximera värdet av dina leverantörsrelationer. En av anledningarna till vår framgång är att vi inte jobbar som traditionella inköpare. Lite skämtsamt brukar vi säga att vi arbetar baklänges. Vi börjar med resultatet.

Våra tjänster är ingen pappersprodukt, de innebär faktiska resultat. Vi inleder bara vårt arbete om vi ser att det finns potential för att sänka dina kostnader och öka lönsamheten.

Optimering av Leverantörer & Avtal

Det finns alltid en bättre affär

Ett projekt där vi ska optimera befintliga leverantörsområden består av tre faser: Kartläggning, Genomförande och Överlämning. Huvudmålet är att omförhandla till lägre kostnader och bättre villkor som ger mer värde per investerad krona.

Vad kul att du är intresserad

Fyll i formuläret så återkommer vi så snart vi kan. Du når oss även på hej@purchasepartner.se samt telefon: 070 728 88 77.

    Vi bryr oss om din integritet
    Därför behöver vi ditt godkännande för vilka syften vi får lov att lagra och behandla dina personuppgifter. Om du vill läsa mer om hur vi hanterar personuppgifter klickar du dig in till vår Personuppgiftspolicy..

    Den här webbplatsen är skyddad av reCAPTCHA. Googles

    Privacy Policy och Användarvillkor gäller.

    Kartläggning

    Under kartläggningen sätter vi oss ner och definierar uppdraget. Vi genomlyser era avtal och väljer tillsammans ut de med störst potential. I detta skede träffar vi även varje avtalsägare.

    Vi jobbar alltid som en del av er organisation. Vår erfarenhet säger att detta skapar de mest optimala förutsättningarna och sänker garden hos leverantörer och avtalsägare som då förstår att vi är där för att avlasta och inget annat.

    0h
    för att komma igång

    Genomförande

    I genomförandefasen inleder vi omförhandlingar med befintliga leverantörer. Vi informerar er löpande om offerter, eventuella felaktigheter samt beslut som ni behöver fatta.

    I 8/10 fall så behålls relationen med befintlig leverantör, men med bättre priser och villkor. För de fall där leverantören inte kan möta ert behov, så går vi vidare med att upphandla nya leverantörer där vi gemensamt väljer vinnaren.

    0%
    av leverantörer behålls

    Överlämning

    Här kommer vi till det roligaste i hela projektet. Under överlämningsfasen slutrapporterar vi hela uppdraget och efter godkännande så realiseras besparingarna.

    Varje projekt är givetvis unikt, men våra benchmarks säger att vi sänker leverantörskostnaderna med i snitt 25 %. Och visst är det något som är mer än väl värt att fira?

    0%
    lägre kostnader i snitt

    Du har alltid full kontroll

    Vi arbetar helt oberoende och med full transparens. Det innebär att vi inte får provision från leverantörer, och att du alltid har full insyn i vårt arbete. Du lämnar inte ifrån dig beslutsfattandet och beslutsmakten över vilka leverantörer ni väljer att arbeta med.

    En kassaflödespositiv prismodell

    Det är få förunnat att sälja något som inte kostar utan spar kunden pengar. Vårt rykte ligger i vår prestation. Därför tar vi aldrig betalt utan att vi lyckas.

    Vårt arvode är en del av den besparing vi gör åt dig. Vi fakturerar i takt med att besparingen slår in under de första 12 månaderna – därefter är 100 % av besparingen din. Vår arvodesmodell är alltså alltid kassaflödes- och resultaträkningspositiv för dig.

    Vanliga frågor

    Tidsåtgången beror helt på projektets omfattning och antal leverantörer. Men i snitt brukar ett projekt löpa över 4-6 månader och omfatta 5-15 leverantörer. Att komma igång tar cirka 3h av din tid i anspråk, därefter avrapporterar vi löpande mot avtalsansvariga.

    Nej, vi arbetar alltid oberoende och tar inte ut provision från leverantörer. Däremot arbetar vi med en systempartner när du väljer vår tilläggstjänst för avtalshantering.

    Nej, vid vår tjänst för omförhandling av avtal så är vårt arvode enbart en del av den besparing vi gör åt dig.

    Nej, vi hjälper enbart företag med leverantörsoptimering.

    Komplettera med

    Lönsamhetskonsult

    Ibland vill man bara ha tryggheten av att någon finns där som en extra resurs. Det kan vara att du behöver second opinions eller hjälp med större strategiska avtals- och inköpsfrågor. Genom denna tjänst får du tillgång till en eller flera av våra experter, antingen i abonnemangsform eller på projektbasis för större uppdrag.

    Bli kontaktad

    Avtalsrevision

    Det heter att avtal är till för att hållas, men hur säkerställer du det? I denna tjänst hjälper vi dig med att följa upp tidigare ingångna avtal för att säkerställa en god avtalsefterlevnad från leverantörens sida. Vi presenterar en tydlig sammanställning med resultatet tillsammans med eventuella åtgärder som du behöver vidta.

    Bli kontaktad

    Avtalshantering

    När mängden avtal växer så är utmaningen att behålla översikt och kontroll. Löptider, uppsägningstider, förnyelser och specialklausuler. Med denna tjänst hjälper vi dig att ha järnkoll på dina avtal. Vi erbjuder marknadens vassaste system utvecklat av experter inom legal tech. Välj om du vill sköta systemet själv eller ha stöd från oss.

    Bli kontaktad
    Nästa steg

    Magnus Hammar, VD & Seniorkonsult

    Har du några frågor?

    Ibland vill man bara ha ett hederligt gammalt telefonsamtal eller skicka iväg ett mejl. Om du undrar något så är du varmt välkommen att höra av dig. Vill du läsa mer om vad våra kunder har att säga och hur vi hjälpt dem så hittar du en snabblänk till det nedan.